10 000 räcker inte till. . .

Att man ska gå 10 000 steg om dagen för att hålla vikten har nog de flesta av oss någon gång hört talas om. Men enligt en ny forskningsstudie från bland annat Sverige är 10 000 steg långt ifrån tillräckligt.

Forskare från USA, Australien, Kanada, Frankrike och Sverige har istället etablerat nya riktlinjer för hur många steg per dag man bör trampa ihop för viktkontroll.

Rekommenderade steg per dag för viktkontroll 
Kvinnor 18 - 40 år gamla: 12 000 steg per dag
Kvinnor 40 - 50 år gamla: 11 000 steg per dag
Kvinnor 50 - 60 år gamla: 10 000 steg per dag
Kvinnor 60 år och uppåt: 8000 steg per dag

Män 18 - 50 år gamla: 12 000 steg per dag
Män 50 år och uppåt: 11 000 steg per dag

                                          image2188

Nu ska jag däremot stega iväg till gymet... Inte i denna kreationen dock... *S* Men hade jag haft dom stövlarna på mig lär jag jue ha nått upp till saker å ting i alla fall... ;)

Kommentarer:

1 Bille /Mjölksyra:

my God vilka stövlar!! undrar hur det skulle funka på löpbandet!? Eller i trappmaskinen!?
:-)

2 Emma:

Intressant! Var kan man läsa om den undersökningen? Källa? :)

3 Jossan:

Vilken outfit... shit vilka blickar man skulle få, ha ha.

4 Zmultron:

Tjejen! Vet du om det är repris på programmet om size zero ikväll, för ikväll 'är jag borta just då *typiskt* Hmmm...Hoppas du har det gott! Kraaaam!

5 Annoula:

Stövlarna mååååste ju ge hyfsade benmuskler ;)!

6 Susanne:

Bille/Mjölksyra - Jag hade nog brutit benen av mig innan jag ens kommit så långt... *S*

7 Susanne:

Emma - Vi har tagit fram rekommendationer för olika åldersgrupper, säger Anders Raustorp vid Högskolan i Kalmar, en av initiativtagarna för studien och ansvarig för den svenska delen. För kvinnor upp till 50 år räcker inte 10 000 steg om dagen för viktkontroll.

Enligt Anders Raustorp är det viktigt att använda validitets-testade stegräknare utan filterfunktion. Han betonar också vikten av att mer forskning behövs för att forskarnas preliminära rekommendationer ska anses vara definitiva.

I studien har forskarna använt samma stegräknare (Yamax/Keep Walking LS2000) och identisk metod för mätning av Body Mass Index (BMI). Totalt deltog 3127 personer i åldrarna 18-94 år.

Högskolan i Kalmar tydligen... här ovan har du resten av mailet jag fick... :)

8 Susanne:

Jossan - Det vore nåt annat än mina baggypants det... *S* Fast en gång tränade en tjej i minikjol på gymet... Hon visade mer än man ville se om man säger så... :S

9 Susanne:

Zmultron - Det står inget om att det är det tyvärr... Men många gånger brukar det jue komma i repris ändå... Ska hålla mina korpgluggar öppna! :) Hoppas att det är bra med dig med! *kraaam*

10 Susanne:

Annoula - Ja man lär jue gå å spänna dom så att man håller sig på rätt köl... ;)

Kommentera här: