Bli 10 år yngre - med träning. . .

Studien gjordes på 2 400 brittiska tvillingar i åldrarna 18-81 år och visar att, förutom att göra oss yngre, så skyddar också träningen kroppen från att skadas av stress och inflammationer, två orsaker som ofta förknippas med tidigt åldrande.
Studien visar även att fler läkare bör ordinera fysik träning till sina patienter, och då minst tre timmar varje vecka.
- Det är intressant att se att det räcker med måttlig träning, det måste inte vara extremt mycket eller särskilt hård träning, säger Nancy Pedersen, professor i medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska institutet,  till Dagens Nyheter.

Forskaren Lynn F Cherkas och hennes kollegor vid King's college i London som står bakom studien kunde utifrån blodproverna se att de så kallade telemorerna i kromosomernas ändar var längre hos den som tränade.
Det intresserade forskarna eftersom telomererna skyddar vår arvsmassa och tidigare forskning har visat att korta telemorer är ett tecken på åldrande.

               image2337

       Inte ligga på latsidan med andra ord... *L* Är det ryggen det då tro?! ;)

Kommentarer:

1 Jossan:

Hörde oxå de där.. shit va unga och fräscha vi kommer att förbli:P

2 Kerstin:

Artikeln var i tidningen igår, jag har satt upp den på väggen här på jobb. *tummen upp*

3 Susanne:

Jossan - Ja fast innan jag vaknade till i morse kände jag mig nog tio år äldre... *S* Men tänk vad lite promenix å träning kan göra! :P

4 Susanne:

Kerstin - Såg den oxå igår och fick mail om den idag... Så jag tänkte den ska banne mig upp här inne... :)

5 Nikolaiellinor:

This site is professional and to the point.

Kommentera här: