När magen bråkar. . .

2,4 miljoner svenskar har känslig mage vilket innebär att de inte kan äta vad som helst. Till just denna målgrupp riktar sig kocken Fredrik Eriksson med boken Mat med magkänsla. Fredriks egna favoritrecept blandat med en hel del nyheter har granskats av dietisten Pia Henfridsson för att de ska passa in i boken. Fettmängden i alla rätter överstiger aldrig 20 procent, recepten innehåller så lite laktos som möjligt och skal och kärnor som kan irritera magen har uteslutits.

                                             image2091

"Mat med magkänsla" handlar om njutning och näring samt innehåller recept på alltifrån frestande frukostar till delikata desserter. Alla rätter har anpassats för att innehålla så lite fett och laktos som möjligt och man får även förslag på glutenfria alternativ.

Kommentarer:

1 Emelie:

ohh en sån skulle nog jag behöva!

2 Zmultron:

Heeej, jag sov gott! Hoppas du med gjort det :) Topform är väl inge du behöver vara ledsen öven att du missat om man säger så. Uppe klockan sex var jag, du då? Kraaaam!

3 Zmultron:

När går What a Mess idag då?

4 Susanne:

Emelie - Ja min mage är inte att leka med heller... Denna finns på Bokus för 109 kronor såg jag... :)

5 Susanne:

Zmultron - Heeej! Var det jag som fick mardrömmarna istället nu... Tur att man glömmer dom fort... *S* Jisses vart får man allt ifrån lixom?! Nej Toppform har jue som sagt var ballat ur rejält... Men tänkte när det var med om boxning... :P Kom nog upp vid halv 10 nån gång jag... *L* Men vaken varannan timme hela tiden ungefär... Kraaam!

6 Susanne:

Zmultron - Det kanske borde vara en å samma sändningstid på denna såpan... *L* Mumsar prottefluff här nu så jag får energi...

7 Ebba:

Låter verkligen som en bok för mig! Speciellt i dag...

8 Susanne:

Ebba - Dessa magar kan vara bra dumma ibland... å då måste man vara extra snäll med dom ett tag... :)

9 Ulrika:

Jamen det där såg ju inte så dumt ut. Borde vara ngt för "vanliga känsliga magar" i alla fall. D.v.s. sådana som får lite problem av och till. Men 20E% fett är vääääldigt lite. Jag undrar hur mkt jag får i mig eg. Har försökt på sistone att inte vara lika neurotisk. Fett är bra och nödvändigt även om min mage inte gillar för mycket av det. :)

Kramelikram!

10 Susanne:

Ulrika - Det står lite mer om den på Bokus sida om du vill läsa om den... Tog inte med all text här på bloggen... Ja fett är jue nödvändigt för att smörja systemet som sagt var... *L* Men lagom är jue bäst... Men just detta lagom är jue lite olika från person till person... Hur snabbt eller långsamt "ormen" i oss jobbar... ;)

Kraaam!!!

Kommentera här: