Stressad?!

Träna intensivt...
Träning utsöndrar må bra-hormoner i kroppen och ju hårdare du tränar, desto bättre. 33 minuter av högintensiv träning sänker stressnivåerna mer än en stillsammare workout, så ge dig gärna ut och spring eller cykla. Effekten håller i sig under 90 minuter efter träningspasset, enligt University of Missouri at Columbia.

Klunka apelsin...
Känner du dig stressad är det dags att börja dricka mer apelsinjuice - gärna två glas om dagen. En studie utförd vid University of Alabama visade att råttor som fick 200 milligram c-vitamin två gånger om dagen nästan helt slutade utsöndra stresshormoner, skriver Men's Health.

Klappa ett djur...
Hundtricket gör under för stressnivåerna. Forskning från State University of New York at Buffalo har visat att lite kvalitetstid med ett husdjur är precis vad du behöver för att varva ner.

Lyssna på musik...
Lite musik i bakgrunden gör dig mer harmonisk, enligt en studie från Wilkes University. Dock ska det vara lugn musik; house och techno kan snarare ha motsatt verkan. Dags att sätta på Lugna Favoriter!

Drick kaffe - men inte ensam... (mitt "kaffe" Pepsi Max så klart ;))
När man är stressad och energilös är det lätt att man börjar klunka kaffe, och det är helt okej - så länge du har sällskap. Forskare vid University of Bristol upptäckte att när nervösa män drack kaffe i grupp så minskade känslan av stress.

Ge dig själv lite färgterapi...
Kalla färger som blått och grönt verkar lugnande, så försök att omge dig med dessa färgskalor. Dags för ett nytt duschdraperi eller lakan kanske?! Eller ännu bättre - bege dig ut i naturen.

Håll dig vaken...
Ligger du och vrider och vänder på dig, stressad över att inte kunna somna och orolig över hur trött du kommer att vara imorgon?! Bestäm dig istället för att försöka vara vaken i 30 minuter till. När du slutar försöka somna blir det ironiskt nog lättare att faktiskt somna.

Haha då vet jag vad jag ska göra i kväll... Jag ska bädda med mina blåa påslakan och så ska jag ligga och försöka hålla mig vaken istället för att försöka att somna... Inte så svårt faktiskt i denna värmen tror jag så det ska bli spännande... :P

Så man kan väl säga att nu så experimenterar jag i sovrummet... ;)

Kommentarer:

1 Mikaela - hockeyfru & valpmamma:

Ah idag är det inte sol här. Vara moln och blåst, trist! Men bra för min hud som bränt sig rejält.

2 Susanne:

Mikaela - Tänk på att solen tar ändå om du är ute... Här är det dock sol men jag ska roa mig med att tvätta jag... :P

3 Sindarin:

Sv: Det skulle nog jag med behöva göra... men titta så fint det blev (bild i bloggen) =P

4 Susanne:

Sindarin - Jag var tvungen att stänga av bloggmaskinen en stund här annars låter såkert den som mina fläktar snart... :P Ska genast kika in å se vad du har hittat på!

5 Sindarin:

Sv: Nja börjar jag nalla av pallen så blir den nog bara sänkbar faktiskt =P

6 Susanne:

Sindarin - Nu får du lov att dricka vatten! ;) Du kan jue stuva om kartongerna förstår du väl... :D

7 Sindarin:

Sv: Vattenglaset ryms inte här ju =P

8 Susanne:

Sindarin - Men det är jue nyttigt att röra på sig vettu... ;)

9 Sindarin:

Sv: det är sant bara inte så kreativt kanske =P

10 Susanne:

Sindarin - Då jobbar du desto snabbare mellan varven lixom... :P

11 Sindarin:

Sv: tror du det =P

12 Susanne:

Sindarin - Jag vet! :D Glöm inte att jag ser dig... ;)

13 Sindarin:

Sv: Idag är det inga problem... det är bara att ställa sig utanför fönstret =P

14 Susanne:

Sindarin - *knack knack* :D

15 Sindarin:

Sv: Näää du stod inte där =P

16 Susanne:

Sindarin - Sprang snabbt vidare för jag måste jue ner i tvättstugan igen snart... :P

17 Sindarin:

Sv: Ahaaaaaa jag fattar =P

18 Susanne:

Sindarin - Åh så måste jag jue äta liiite igen osså... :P

19 Sindarin:

Sv: fasen nu blir ju jag hungrig din toka =P

20 Susanne:

Sindarin - Kanske du inte skulle bli om du visste vilka böcker som jag vill ha... ;P

21 Sindarin:

Sv: Jasså? Vad är det för böcker nu då?

22 Susanne:

Sindarin - Vampyrböcker!! :P Kika i det nya inlägget om du vill se vilka det är... Hela serien finns på engelska annars oxå...

23 Ousa:

Idag var vi stressade på jobbet men jag betade av flera av de där punkterna. Kaffe i sällskap av kunder, även saft (pga värmen). Samt klappat på små kattungar, du vill inte ha en katt kanske ;) Lyssnat på bra musik i bilen och tränat. Färgterapi är svårt. Jag har svarta sotarkläder, svartbil, allt jag tar i blir svart. hmm Kanske skulle skaffa lite rosa prylar ändå...

24 Susanne:

Ousa - Saften kanske var apelsinsaft då... :) Åh har druckit mitt goda vita iste idag jag... Synd det är så dyrt bara... Men kanske finns nåt liknande som man kan svepa ihop själv... :P Skulle vara jättemysigt att ha katt igen men jag vill inte binda upp mig... Vet att papsen är sugen oxå på det nu när dom är pensionärer båda två... Vad är det för ett knytte?! Rosa å svart ihop är jue snyggt annars hihi...

Kommentera här: