Din personlighet avslöjar din hälsa

Din personlighet är resultatet av både dina gener och din miljö. Nu visar forskning att olika karaktärsdrag förknippas med olika typer av hälsoproblem.
– Har du en viss personlighet betyder inte det per automatik att du kommer drabbas av hjärtproblem, men det kan göra dig uppmärksam på risken och kanske göra att du blir mer försiktig med alkohol och cigaretter till exempel, säger psykologen Martin Hagger på University of Nottingham.


Den oroliga
Forskning har visat att den som är bekymrad löper fem gånger så stor risk till att drabbas av magsår än andra. Känslomässigt instabila människor röker och dricker i högre utsträckning, har sämre kostvanor och sömnproblem. Höga nivåer av stresshormonet kortisol kan dessutom trigga huvudvärk, akne och urinvägsinfektion. Men det är inte helt nattsvart. Den oroliga typen har mer sex än andra visar studier.


Den obekymrade
Att alltid se livet från den ljusa sidan är positivt, men kan även leda till övervikt. I en japansk studie visade det sig att de kvinnor och män som hade svårast för att gå ner i vikt även var de personer som var mest positiva. Deras tro på sin egen förmåga gör att de tar större risker än andra.


Den aggressiva
Den aggressiva ligger pyrt till. Enligt en studie är risken för att drabbas av bröstcancer och tjocktarmscancer är större om du är en aggressiv typ. Orsaken tros vara att fientlighet och aggression har en negativ effekt på kroppens immunförsvar, vilket gör kroppen mer mottaglig för infektioner. Att vara arg innebär även en 50-procentig ökning för dålig hjärthälsa enligt forskare vid Mount Sinai School of Medicine i New York.


Den utåtriktade
Extroverta personer har ett bra försvar mot infektioner och återhämtar sig snabbare från sjukdomar än andra. Det kan bero på att de har lägra stressnivåer och är bättre på att hanterar livets utmaningar än andra.


Den blyga
Blyga personer löper dubbelt så stor risk för att drabbas av en hjärtattack eller stroke. Detta tror man beror på att blyga violer lever ett mer skyddat liv och har svårt att inte stressa upp sig vid nya situationer. Blyga personer drabbas oftare av förkylningar året om där stress tycks vara boven i dramat.


Den plikttrogna
Den samvetsgranna skördar många hälsofördelar. De är konsekvent hälsosamma både när det gäller kost och träning. De är därför också friskare än andra och mindre benägna att drabbas av sjukdomar som diabetes, bråck, ischias, stroke och Alzheimers.

Tur att jag är utåtriktad och plikttrogen då... Lite obekymrad är jag oxå... ;)

Kommentarer:

1 Fighting Spirits:

Då är du och jag av samma kaliber då fast jag kan ju vara lite orolig med då... Läste och alla mina personligheter atar ut varandra så jag kommer mao leva länge och vara frisk ändå! =P



Vi valde thuja pga att den är grön året om och sedan är inte varken jag lr min gubbe särskild förtjusta i bin, humlor och där av så lite blomster som möjligt, ahhahahahaaa.. Fast syren doftar ju gudomligt och häggen ska man ju inte prata om.... Mmmmmmmmmmmm... =)

2 Lisbeth:

Dags att komma fram till det nu när man levt nästan 2/3 av livet. Kloka ord det där kan nog inte säga mot dom. Tittar jag här skulle det varit bra om jag blev någon annan

Ha det så bra i solen

3 Susanne:

FS - Jag kan nog vara lite orolig ibland oxå... Men är så van att saker händer i mitt liv, och jag lever så i nuet så sånt som har hänt eller kanske kommer att hända oroar mig inte nämnvärt... :)



Gott att ha grönt året om och förhoppningsvis inte massor av löv att kratta upp... Klarade mig undan det igår... ;) Bin gillar mitt hårkladd dom men jag gillar inte dom! Humlor däremot tycker jag är söta...

4 Susanne:

Lisbeth - Snart kommer det en ny studie ska du se där det säger något helt annat... :D Fast vissa saker där var jue rätt uppenbara som oro kan leda till magsår osv... Må så gott i solen du med och glad påsk på dig!!

5 Fighting Spirits:

Thujan varken barrar lr fäller löv, för den har inte ngt av det.... =) Vet ja fasen hur jag skall förklara men google finns jue.... Så GOOOOOOOOGLAAAAA som både du och jag älskar att göra.. =)

6 Susanne:

FS - Jag förstår så att det är lugnt... :) Glömt dock hur den ser ut så jag kan jue googla för den sakens skull då... Mitt minne du vet... ;)

7 lovelyliller: trening ,mat og morro.:

interessant! :D

8 Camilla:

Jag måste nog erkänna att jag är den oroliga, det passar in på mig väldigt mycket

9 Susanne:

Lovelyliller - Ja, jag gillar att läsa sådana här studier... :)

10 Susanne:

Camilla - Ja mycket stämmer faktiskt... :) Oron har inget med kronofogden att göra tro?! :(

11 Linda:

Jag är nog den blyga så jag får se upp med hjärtat

12 Susanne:

Linda - Annars med ditt bloggnamn så kunde man jue tro annat... ;)

Kommentera här: