Roten till det goda

 

Lakritsextraktet framställdes ur lakritsroten och rekommenderades av kineserna som lusthöjare för 3000 år sedan. I Egypten var man inne på samma spår varför farao Tutankhamun (1358 f.Kr-1339 f.Kr) fick med sig några lakritsrötter i sin gravkammare. Buddha var inte sämre han. Han ansåg att lakrits var ett livselixir som alstrade skönhet.
I Sverige odlades lakritsrot i stor omfattning under medeltiden. Då användes den för att lindra hosta, heshet, magproblem och nervositet. Vissa hostmediciner har idag smak av lakrits, vilket förklaras av att den tidigare användes som smaksättning i beska mediciner.
Även idag sägs lakritsrot ha flera hälsofrämjande effekter. Den anses vara antiinflammatorisk, energihöjande, slemlösande, antiseptisk, bra för matsmältningen och milt laxerande. Trots det ska man äta lakrits med måtta, för mycket av det goda kan leda till högt blodtryck och kaliumbrist. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör man inte äta mer än 50 gram lakrits per dag.

Så med andra ord så är jag en sexig skönhet då... Läser jue precis som jag vill... ;) Men jag får inte smälla i mig mer än en burk (det är 45 gram i den) lakritspulver om dagen... Haha vilken tur att jag inte gör det då utan bara tar en liten nypa i min proteinfluff... Nu så är det dax för en nypa frisk luft istället bara jag har tagit mig min vakna-till-liv-dusch... :P

Kommentarer:

1 Fighting Spirits:

Lakrits och laxerande efekt har man ju märkt av om man smäckt i sig för mkt av det goda, hahahahahhaaaa... Wroooom säger det bara i magen och sedan har man toa race.. =)



Jag borde ju varit jäkligt snygg med då men vet ja sjuttan alltså om just den biten av lakrits har tatt på mig.. ;)

2 Susanne:

FS - Haha då måste du ha smällt i dig bra mycket då... :P Ska nog testa fler lakritspulver nu... Såg dom jue i en butik i stan men tar det över nätet tror jag bestämt... ;)



Vi kanske får lov att göra någon ansiktsmask eller något på det... Salt böna lixom... :D

3 © sarastille:

Fin blogg du har :) allt bra med dig denna lördag? :D

4 Susanne:

sarastille - Tack så mycket! Bara bra med mig... Kan inte vara annat när solen skiner och våren är här... :)

5 Fighting Spirits:

Jag behöver inte alls äta mkt av färsk lakrits för att springa på dass, nu är det bättre men när jag var liten så räkte det med 5 små bitarmed godis och sedan var rujangsen igång.. =)



Hahahhaha, en saltböna ja varför inte... Lite fräckt så imed rock brud här.. =) Ska vara frääääääänt! =P

6 Susanne:

FS - Då är det ingen fara för dig att äta den nya glassen i alla fall för det var inte mycket lakrits i den... :P Om det nu inte gömmer sig i botten förstås för jag tog bara ett par skedar...



Hittade även den nya Marabou maräng så här ska det testas snart... :)

7 Fighting Spirits:

Så du har hittat den glassen nu din rackare!!!!



Vill med ha!!!!!! Får åka snart och spåna efter den tror jag... =P

8 Susanne:

FS - Jag hittade den på Hemköp... Kollade jue aldrig efter den där sist utan bara chokladen... Den däremot köpte jag 2 för 20 kronor på Pressbyrån... ;)

9 jennifer:

hej, hur mår du? :)

10 Susanne:

Jennifer - Hejsan! Jag mår bara bra... :)

11 Fighting Spirits:

Det var en spm testat chockladen på jobbet och sa att den var sjuuuukt sockrig...

12 Susanne:

FS - Har inte testat den än men kan tänka mig att marängen gör att det känns så... Är 59 gram kolhydrater på 100 gram i den... Den biten på 43 gram är 235 kalorier... :P

13 Fighting Spirits:

Då är det lika många kcal i den som din nötbar som du gjorde sist! =)

14 Susanne:

FS - Ungefär lika många kalorier som i en ordinary bar... Fast i dom är det mer protein än som i denna som det är knappt 5 gram... :)

15 Fighting Spirits:

Precis, kollade på kellogs barer i affären härom sisten och det är ju rena rama godiset när man kikar på innehållet samt protein mängden....

Nyttigt mellanmål, men tjena.. =)

16 Susanne:

FS - Haha dom som tror på den reklamen går på en nit... Det är godis precis som bars är oxå... Fast lite nyttigare godis kan man säga... Ja i alla fall dom flesta barser... Men det gäller att läsa på innehållsförteckningen... :)

17 kaffehörnan:

Hej vännen

Nu drar jag ut internet från idag, återkommer imorron

kram

18 Susanne:

Kaffehörnan - Hej vännen!

Och jag hamnar i soffan och kikar på film... :)

Ha det så bra ikväll! Kraam!

Kommentera här: