King size bed

 
Sängen är vår kanske mest älskade, uppskattade och behövda möbel. Är nog dax att säga hej då till min säng. Och jag tror att det är den som har gett mig ischias. :P Vågar inte tänka på hur mycket som bor i den. Haha jag är inte själv här med andra ord. ;) Kanske tyngden av allt som fått madrassen att braka ihop, och inte min rumpa. :D Kolla nedan!! *pekar*
 

1 år: Din madrass har 745 615 dammkvalster, vilka ger upphov till cirka 2 000 bajspartiklar.

3 år: Du har sovit i din säng i 7 801 timmar ovanpå 4,5 kilo döda hudceller.

5 år: Din madrass har mer dammkvalster än det finns invånare i Los Angeles (omkring 3,9 miljoner).

8 år: Du skulle kunna fylla mer än tre barnpooler med 795 liter svett.

10 år: Ett tvåårigt barn väger mindre än de 14 kilo hudflagor som nu finns i din madrass.

14 år: Din madrass har nu fler dammkvalster (över 10 miljoner!) än hela New Yorks befolkning, kan fylla fyra badkar med svett och innehåller 1 379 liter död hud (tyngre än två bildäck).

Tiden går fort

 
när man har roligt sägs det. Nu pekar även en studie på att signalsubstansen dopamin, som vi får mer utav bland annat när vi tränar, är kopplat till våran tidsuppfattning. Jue mer dopamin i kroppen, desto mer så underskattar vi tiden - vi tycker alltså att den går snabbare. Så det är därför som jag har hunnit bli ett år äldre så fort nu då. ;)
 
För övrigt kallad bunny och då ska man jue ha tofflor efter det oxå. :D

Att sitta på en tennisboll

 
och att stretcha ischiasnerven. :P Har jue hittat lite tips i en utav alla träningstidningar som jag läser. Men vette sjutton om jag ska testa på det där med lakrits haha. Sist så hamnade jag på hjärtintensiven när jag hade ätit det. Och det där med sömnen är det jue lite si och så med oxå. Men duscha är jag en expert på dock. ;)
 

Sömn lindrar smärtor

Se till att få rikligt med sömn under de perioder då du lider av smärtor och ömhet. Sömnen ger kroppen och dess muskler tid att slappna av, och det kommer att sätta i gång uppbyggnaden av nerverna.

Lätta yogarörelser hjälper mot smärtor

För att påskynda läkningen är det viktigt att hålla igång kroppen. Varje liten rörelse kan vara smärtsam, men pröva eventuellt med lätta yogarörelser för ryggpartiet. Du bör dock försäkra dig om att rörelserna inte gör mer skada än nytta. Denna typ av träning stärker musklerna, ökar blodflödet och gör dig rörligare.

Kyla på ischias-nerven

En ispåse kan lindra smärtan tillfälligt om du placerar ispåsen på det ömmande området.

Värme på ischias-nerven

Ispåsen når dock inte så djupt att ischias-nerven påverkas. Det behövs en kraftigare temperaturvariation för den effekten. Det kan du uppnå genom att lägga på en värmekudde efter att du har använt ispåsen. Alternativt kan du ta en varm dusch.

Örter och oljor lindrar smärtor

Flera örter och oljor kan ha en antiinflammatorisk effekt samt vara lugnande, och därför är de särskilt bra när man lider av ischias-smärtor. Särskilt gurkmeja, kamomill, lavendel och lakrits kan hjälp mot den ilande smärtan i ryggpartiet.