Tänkte försöka förklara...

vad som felas med mig... *S* varför jag muttrar efter min axel då å då... Många som frågat om träning å jobb å så där... Jag går hemma sen fem år tebax med sjukbidrag som det så fint heter... (har arbetstränat under den tiden lite oxå) du får typ 60 % av lönen i bidrag då... *suck* Som väl är så har jag ersättning för arbetsskada så jag klarar mig... Men det var en omställning från att ha haft två jobb å jobbat sex dar i veckan i elva år... Hade jue lite mer att röra mig med då plus bil å grejer... Levde ett helt annat liv mot nu... Nu har jag bytt krogen mot gymet... ;)

Till skadan då... Satt jue med värk i många år (jobbade i butik plus Filmstaden)... först slutade det värka när jag hade rast... sen först när jag kom hem efter jobbet... sen bara den dan jag var ledig... efter det blev det bara när jag hade semester... å sen brakade det en dag på jobbet... armen slutade att fungera! Var bara å resa sig å gå därifrån å gå till doktorn det... Som sjukskrev mig för muskelinflammation å fick medicin... men det hjälpte inte... så det provades massage & ultraljud & akupunktur & röntgen & cortison & lokalbedövning & kört ström i mig med både nålar å elektroder (glömt namnet på det... nåt på tre bokstäver)... vart till ortoped & neurolog... fler läkare å mer mediciner... sjukgymnast å träningen då... Har jag glömt nåt nu tro?! *L*

Så man kan säga att axeln är övertränad... den begriper inte att den ska vila utan jobbar konstant... (därav har jag lite högre puls än vad jag annars skulle ha) det har blivit kroniskt med andra ord... På papper heter det myalgi å det betyder muskelvärk på latin... nerverna i muskeln har blivit skadade av det här... å varje muskel består jue av upp till en halv miljon muskelceller... som i sin tur styrs av nervceller... Så detta som jag skrivit nu har snart tagit mig en timme att få på pränt... Armen domnar å det sticker i den plus att jag har konstant värk... nu är jag till å med yr för blodet stryps till huvudet = huvudvärk... precis som det ströps så det blev en nervskada av det hela från början... :(

Får nog bli en del 2 på det här... *S* går å vilar liiite... Har nog glömt hälften ändå... Ni kanske har somnat av all text i alla fall som ni inte är vana att få levererade här inne... ;)

                                   image956

Kommentarer:

1 lia:

Attans vilken bisse;)

2 Susanne:

lia - Menar du biccen?! *L* inte båda två då... ;)

3 Ronja:

De du gjorde var nog MEP (Motor Evoked Potential) eller EMG... Jag har gjort båda för min arm. Nerver och muskler är inte okej ännu efetr spiralbrottet i överarmen, men min skada kom ju lite fortare än din...

4 Susanne:

Ronja - EMG tycker jag mig känna igen... *L* Det kom i alla fall en finska från Uppsala å gjorde det där... för ingen på sjukhuset här kunde med det hela... Å jag fattade hälften av vad hon sa... *S*

5 Ronja:

Stämmer bra det, det har så´n kass utbildning här *S* Hon som gjorde det på mig kom åxå från Uppsala faktiskt. Men hon som kollade mina muskler pratade iaf Svenska...

6 Susanne:

Ronja - Var en tjej till med som var med barn... jättegullig... *L* kände igen mig från mina jobb så vi tjötade en hel del... hon tolkade... ;)

7 Ronja:

Jaha, har du jobbat med tolkar? Nä, nu hängde jag inte med...

8 Susanne:

Ronja - Den svenska sjuksköterskan tolkade vad den finska sjuksköterskan sa... *S* eller läkare var hon väl antar jag...

9 Ronja:

"kände igen mig från mina jobb så vi tjötade en hel del" Vem kände igen dig och från vilket jobb? Daaahhh, jag är blond!!!

10 Susanne:

Ronja - Den svenska sjuksköterskan som tolkade kände igen mig från mina jobb... *S* Filmstaden bland annat... Du är jue fejkblond... hur ska detta gå... ;)

11 Ronja:

Aha, då måste hon ha sprungit på BIO ofta? Eh, fejk? Vaddå fejk?? jag fattar inte... *S*... Jag VILL vara blond juh! och då måste man ju lära sig leva som en *haha*
Det jag inte förstår (seriöst) är hur din axel kunde bli så? Du tränar ju så axeln borde väl klara av belastning och du tänker väl på hur du sitter/står i jobbet (i jämförelse med många kontorsråttor som INTE tränar)? Människokroppen är byggd för att jobba ju, eller?!
Ska inte säga nå´t, jag jobbar ju inte heller, men den skadan sitter i huvudet... =/

12 Susanne:

Ronja - Förklaringen kommer i del 2... *L* Jag har lite sjukdomar med mig i bagaget oxå tyvärr... :( Men annars med två jobb som jag hade då så hann jag inte träna... fanns jue inga nattöppna gym... Plus att träningen är jue rehab... å arbetsplatserna var inte ergonomiska för 5 öre... *suck* särskilt inte för en som är kort i rocken... Så alla dom varor jag lyft å vridit å vändit på har gjort sitt... en kassörska lyfter flera ton om dagen... repetativa rörelser sliter tyvärr... jobbat sen jag var 17 år...

13 Ronja:

Aha, ja, då väntar jag på del 2 då... Okej, ja, lyft på fel sätt är ju inte bra... Har en väninna som är sjukpensionär som pajjat nacke/axlar. Delvis av en trafikolycka, men även förslitning då hon städade. Att torka hyllor ovaför axelhöjd var inte bra...

14 Susanne:

Ronja - Ja den kommer så småningom bara jag klurat på hur jag ska skriva den så den inte blir så lång... *L*
Tänk om folk när dom handlar tänkte på hur dom la upp varorna... så lite kan göra så mycket... Finns skräckexempel när dom slänger allt huller om buller helst ovanpå en pappkasse oxå... Så hela bandet stannar å man får lyfta ner allt plus att man får sträcka sig långt... eller när dom ska ta emot pengar å ställer sig längst ner vid bandet... Som om att man når dom där lixom... *suck* fortsättning följer... ;)

15 Ronja:

Alla är vi olika, även kunderna... Jag brukar, om jag hinner, lägga varorna med streckkoden åt rätt håll. (Känns ju lite dumt att själv leta efter streckkoden om kassörskan sitter och väntar på nästa vara)... Kassen lägger jag uppepå varorna... Men, men... Du kanske ska ta och komplettera "konsumbloggen" *haha*

16 Susanne:

Ronja - Förstår om kunderna inte tänker på allt detta som inte sitter å jobbar med det... men lite kan man jue ha att tänka med tycker jag... Försökte ta ytterligheter nu bara... finns jättemycket goa kunder oxå... *L* men ville bara visa en del av vad som sliter på kroppen... Annars finns det många historier jag kunde berätta... fylla heeela bloggen! ;)

17 >Robin Hood>:

Å så säger du inget ;)

Ja, fy fan vad livet är konstigt, man har ju funderat lite. Men vi är väl sådana som söker ljus och glädje, med humor är allt svårare.

Idag är jag psykiskt stark, fysiskt defekt, med ständig värk, men dagen går ändå ...



Kram & medtankar

Janne (förstår mer nu ;)

18 Susanne:

Janne/Robin Hood - Jag gjorde jue det till slut... ;)

Är lixom inte en så big deal här... Men ville berätta för det är lättare att förstå då... :) Man får jue göra det bästa av det man har lixom... Tänk man vet aldrig vad som döljer sig bakom en annan människa... Dom kan ha varit med om så otroligt mycket... Här är det jue oxå konstant värk men försöker att tänka bort den... Men visst man dippar ibland å orkar bara inte... Det är då jag går i ide å spa:ar... Tar hand om sig typ... :P



Förstår mer jag oxå desto mer jag läser... Mina tankar är med dig oxå... :) Kram!!!

19 E:

Imponerad av din muskelmassa ;-) Mina armar är som slangar...

20 Susanne:

E - Jag har jue tränat i ganska så många år om man säger så... :P

Kommentera här: