Löpband som alternativ

 

För den som vill springa men drar sig för att ge sig ut i höstrusket är löpband inomhus ett alternativ. I en artikel på SvD utreder man frågan om löpband är lika effektivt som att springa utomhus eller inte. Svaret är att löpband kan vara nog så effektiva, särskilt om de har en funktion för att luta bandet, men att den mest effektiva träningen får man utomhus. Jämför man kaloriförbränningen har studier visat att effekten blir mellan 10 och 15 procent lägre om man springer på löpband jämfört med att springa utomhus. Trots detta ska man förstås tänka på att det är bättre att springa inomhus med lägre effekt än att inte springa alls.

Här så ska det promenixas istället och höstvädret har strålande sol och klarblå himmel även idag... Hela 5 plusgrader är det... I morse så var det bara 3... Men jag är glad för varje plusgrad som jag får (bara för det så ändrade sig termometern till 2 grader :P) Jag ska nämligen till salongen och färga mina ögonfransar... Så önska mig lycka till med solglasögon på och inga linser inne... :D

Kommentarer:

1 Pia:

Visst är löpband jättebra alternativ, specielt om det står katter och hundar i backen lr är ishalt ute...



Jag har då märkt att det är mkt lättare att springa på löpband, man blir inte lika trött och orkar ta i mkt mer imed det är farten på bendet man reglerar inte tempot i löpningen som man gör ute så man lurar sig själv lite.. ;)

2 Susanne:

Pia - Precis för jag har i färskt minne hur min fot såg ut och kändes efter att jag for i backen i vintras... Den är jue inte som den ska än... :S



Jag somnar nästan på löpband jag för att jag tycker att det är så tråkigt... Hellre då crosstrainer eller cykel om jag måste välja... :)

3 Pia:

Att ha ett löpband är guld!



Jag har själv haft ett löpband i över 1,5 år nu och använder det flera gånger i veckan under höst och vinter.

På våren och sommaren så springer jag ute istället, men det händer faktiskt att jag tar en runda på löpbandet även under den varma säsongen.



/Pia

Kommentera här: