Visste du att

 

… svenskarna äter cirka sex miljoner ägg i timmen på påskafton.

… ägget har en egen dag, den andra fredagen i oktober, som firas i 25 länder världen över.

… hållbarheten för ett ägg normalt är 28 dagar. Förvaras det med den spetsiga sidan ner i kylskåp håller det sig färskt i minst två månader.

… i recept syftar man på medelstora ägg (53–63 gram). Är äggen mindre eller större får man kompensera.

… om man äter ägg med silversked uppstår en kemisk reaktion som kan göra att ägget inte smakar bra.

… den lilla snodden som håller gulan på plats i mitten av ägget består av lite tjockare tvinnad äggvita.

… de små brunaktiga fläckarna inne i ägget är protein-, mineral- eller pigmentfläckar som är helt ofarliga.
… bruna ägg kommer oftast från bruna höns och vita från vita.

Ja och där så kom det jue lite mera siffror ifrån lilla mig... :D Jösses!! Sex miljoner ägg i timmen mumsar vi i oss idag... Det blir jue stooort räknat att varje vuxen i detta landet äter ett ägg i timmen det... Kanske bäst att jag fixar till min fluff nu då eller... ;P

Kommentarer:

1 kaffehörnan:

De var ju inte mkt ägg ha ha

Glad påsk söta du

kram

2 Susanne:

Kaffehörnan - Haha nej en fis i rymden lixom... ;P

Glad Påsk på dig med vännen! Kraam!

3 Julia:

Hahaha har hunnit med 4 st redan och fler lär det bli idag. :)

4 Susanne:

Julia - Haha ja då ligger du före mig... Ska visserligen äta vispad äggvita i dundergröten nu... Det räknas väl som ett halvt ägg... ;)

5 Fighting Spirits:

Snacka om att vi lägger med äggökar med idag då, ahahahahahahahahaaaaa.. =)

6 Susanne:

FS - Nu hänger jag inte med... Kanske för att jag precis har tagit mig en powernap... :D

7 Fighting Spirits:

Om vi äter å mkt ägg på en dag så måste vi ju lägga en nedrans massa illaluktande ägg fisar idag med då.. Är du med nu? =)

8 Fighting Spirits:

Ååååh vad kul att du vill vara med och tävla! =)

9 Susanne:

FS - Nu är jag med... Tänkte vad då gökar så att det blir en massa ägg eller... :D

10 Susanne:

FS - Ja, jag och mitt minne har jue totalt glömt bort det... :)

Kommentera här: