Stryp dig

 
till större muskler. Lågintensiv träning med en manschett runt de stora blodkärlen i armen eller benet – så kallad ocklusionsträning – ger samma effekt som tung styrketräning för muskelmassan och styrkan. Det visar norska rön. Studien som utfördes på kvinnor är inte den första som visar att metoden fungerar.

 

En fördel med ocklusionsträning är att man kan bygga upp musklerna utan att lederna och senorna överbelastas. Det är bra om man t.ex. rehabtränar efter en skada. Ocklusionsträning innebär att man minskar blodflödet markant till de muskler man tränar och detta ska alltså ge en bra träningseffekt.

 

Så fungerar metoden

Om man t.ex. vill träna överarmen så fäster man manschetten (man kan också använda en linda eller liknande) runt överarmen uppe vid axeln. Sedan utförs övningen med betydligt lättare vikter än vid tung styrketräning – 20-50 % av 1 RM (den vikt man orkar lyfta max en gång). Manschetten behålls på under hela övningen (även under vilan).

 
Texten är tagen från tidningen Aktiv Träning. Och bikerbootsen på bilden invigdes idag när någon tog min tvätt-tid. Och ovanpå det kastar ut mina kläder som jag hade på tork också. Var bara tvungen att blow off some steem!! :P Annars strypa kom i mitt huvud även här haha. Tror dock att jag ska testa detta på min rehab för axeln istället. ;)
 
Träning i trappor har det blivit idag annars, och även under helgen då jag har hälsat på pappa på sjukhuset. Denna donnan tar nämligen inte hissen. Sen gymmet har fått besök utav mig också där rehaben kördes för just axlarna plus biceps och triceps. Tog mig en långpromenix hem till mamma också för där så fanns det hennes köttbullar. :D

Kommentera här: