Plastsanera?!

 

Plast gör dig tjock. En grupp ämnen - ftalaterna - lurar kroppen att lagra mera fett - även om vi jue äter exakt lika mycket. En ny studie visar att kvinnor påverkas extra mycket av plasterna. Dags att byta till en matlåda i glas?! Så numera så värmer jag min mat på en tallrik. Var jue lat förut och sparade på disk. För det görs ett gäng matlådor varje vecka. Undrar om jag ska våga mig på glas som tappar allting. :D

 

Ftalater används i matförpackningar för att göra plast mjukare. Medan vissa ämnen i gruppen är helt förbjudna är andra tillåtna. För exempelvis matlådor finns det hårdare gränsvärden än för andra plastförpackningar. Om lunchen är fetare eller surare har den extra stor förmåga att lösa ut ämnen ur sin förpackning. Temperaturen är också en viktig faktor för att få plasterna att släppa ifrån sig otrevliga ämnen.

 

Kanske ska gå och kika efter det efter träningen idag för det är dags att shoppa lite mera mat igen. Men först en promenix. Hoppas på att det inte är allt för halt nu när det är runt nollan ute och snön smälter. Sen in på gymmet där det är nyinvigning efter ombyggnaden. Ska bli kul att se hur det blev och om jag hittar mina maskiner haha. ;) Senast jag tränade så var det ben som kördes. :P Resten har jag glömt som vanligt!!

Kommentera här: