Snabbare med choklad

 
En grupp engelska forskare har jue kommit fram till att mörk choklad förbättrar syreupptagningsförmågan. De som dagligen äter mörk choklad cyklar längre och förbrukar mindre syre än de som äter vit choklad eller ingen choklad alls. Den prestationsfrämjande effekten beror jue på chokladens innehåll av ämnet epicatechin, som är en antioxidant som finns i kakaobönor och som ökar produktionen av kväveoxid i kroppen.
 
Man vet inte den optimala dosen, men deltagarna i forskningsprojektet åt 40 gram choklad dagligen. Jag får väl se till att baka på det istället då då, och se till att få till måtten och inte bara höfta. ;) Här är det nämligen proteincheesecakeballs som jag ska försöka att plita ner receptet på. Det kommer från mig och mitt huvud, och undersökningen från: International Society of Sports Nutrition. Själva bakandet går väldigt snabbt dock!!
 
Proteincheesecakeballs (8 stycken)
Lätt kesella vanilj (valfri smak om så önskas)
3%-ig philadelphiaost
1 skopa kaseinprotein vanilj (valfri smak även här)
rullat i mixade mandlar (valfritt här också)
 
Lika delar kesella och ost. Mängd beror på vilket kasein ni använder. Låt det stå och svälla ett tag efter att ni har blandat ihop det. Sen rulla bollar mellan två stycken skedar. Jag tycker det är lättare än att blöta händerna med vatten. Valfritt det också givetvis. Sen rulla dom i det som ni skulle ha som botten om ni gjorde en en "vanlig" cheesecake. Låt dom stå svalt en stund. Sen är det bara att äta och njuta!! :P
 
För den som är uppmärksam så är en boll redan i min mage på bilden. :D

Kommentera här: