Pain in the ass

 
so do speak. ;) Idag har jag varit till farbror doktorn och fått min "dom". Vad jag trodde var ischias är tydligen piriformis syndrom. Typ ungefär samma sak fast inklämningen är inte på samma ställe och ischiasnerven blir involverad i detta oxå. Piriformis är en muskel i rumpan.
 
Besvär från piriformis uppstår oftast hos vältränade personer med kort, kraftig och dåligt utstretchad muskulatur. Tillståndet är betydligt vanligare hos kvinnor än hos män. Bland idrottare är det särskilt vanligt att utövare inom styrke- och kroppsbyggnadsidrotter. Blir väl rehab av hela mig.
 
Sitter och läser på lite medans jag väntar på att min fysioterapeut ska ringa upp mig om en tid för massage. Och så får jag nog lov att lära mig att stretcha bättre. :P Men jag hålla mig lugn med mina promenader och min träning. Kommer go loco!! :D Så hojta till den som har en bra kur.

Kommentarer:

1 Åsa (Ousa):

Jag brukar lägga mig på golvet och lägga en golf eller tennisboll under piriformis och rulla. Alt mot en vägg om de gör för ont.

2 Susanne:

Åsa - Ja vad smart mot en vägg, har försökt med golv men ajaj :P Har du testat att få massage, och om det hjälper? Sjukgymnasten kunde visst bara visa rehabövningar, och det kan jag läsa mig till på nätet känns det som, och spara dom pengarna ;)

Kommentera här: