Att sitta på en tennisboll

 
och att stretcha ischiasnerven. :P Har jue hittat lite tips i en utav alla träningstidningar som jag läser. Men vette sjutton om jag ska testa på det där med lakrits haha. Sist så hamnade jag på hjärtintensiven när jag hade ätit det. Och det där med sömnen är det jue lite si och så med oxå. Men duscha är jag en expert på dock. ;)
 

Sömn lindrar smärtor

Se till att få rikligt med sömn under de perioder då du lider av smärtor och ömhet. Sömnen ger kroppen och dess muskler tid att slappna av, och det kommer att sätta i gång uppbyggnaden av nerverna.

Lätta yogarörelser hjälper mot smärtor

För att påskynda läkningen är det viktigt att hålla igång kroppen. Varje liten rörelse kan vara smärtsam, men pröva eventuellt med lätta yogarörelser för ryggpartiet. Du bör dock försäkra dig om att rörelserna inte gör mer skada än nytta. Denna typ av träning stärker musklerna, ökar blodflödet och gör dig rörligare.

Kyla på ischias-nerven

En ispåse kan lindra smärtan tillfälligt om du placerar ispåsen på det ömmande området.

Värme på ischias-nerven

Ispåsen når dock inte så djupt att ischias-nerven påverkas. Det behövs en kraftigare temperaturvariation för den effekten. Det kan du uppnå genom att lägga på en värmekudde efter att du har använt ispåsen. Alternativt kan du ta en varm dusch.

Örter och oljor lindrar smärtor

Flera örter och oljor kan ha en antiinflammatorisk effekt samt vara lugnande, och därför är de särskilt bra när man lider av ischias-smärtor. Särskilt gurkmeja, kamomill, lavendel och lakrits kan hjälp mot den ilande smärtan i ryggpartiet.

Kommentarer:

1 Anonym:

Hejsan!Grattis Susanne! Ang ischias så är Voltaren salvan+is påse sedan köra m massage apparat på nerven bra!TNS oxå bra!👍🌷🌞

2 Anonym:

Jag har köpt egen TNS på apoteket!

3 Anonym:

Jag har köpt egen TNS på apoteket!

4 Susanne:

Anonym - Hejsan och tack!! Ja salvan kanske vore något istället för att käka piller. Fast får jue banne mig smörja in hela benet då :D Tror päronen har en tns apparat (Y)

Kommentera här: